Alcar

TPMS -
Tire pressure
monitoring system

TPMS IN

OE KWALITEIT

TPMS

Sinds eind 2014 is het verplicht om alle nieuwe personenauto's te voorzien van een bandenspanningscontrolesysteem (vaak aangeduid als TPMS, wat staat voor Tire Pressure Monitoring System). Sindsdien is de aftermarket voor TPMS producten voor personenwagens volop in beweging.  

Wilt u meer weten over TPMS, neemt u dan gerust de basics door hieronder waarin wij een en ander helder uitleggen. Voor zakelijke geïnteresseerden bieden wij een complete oplossing met OE kwaliteit sensoren met TÜV goedkeuring, moderne programmeertools en een uitgebreide professionele ondersteuning en informatievoorziening. TPMS is voor ons core business en een specialisme dat we op Europese schaal uitoefenen. Als ALCAR-zakenpartner kunt u vertrouwen op onze slogan "The Expertise of Alcar Supports Your TPMS business", kortweg "EASY TPMS"!

WAT IS TPMS?
Een Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) is een geïntegreerd automotive systeem waarmee continue de bandenspanning wordt gemeten. Er bestaat onderscheid tussen directe systemen (waarbij er een druksensor in het wiel wordt geplaatst en de exacte bandenspanning kan worden gemeten) en indirecte systemen (waarbij relatief drukverlies via de bestaande ABS sensor wordt gedetecteerd). Bij spanningsverlies in 1 of meerdere banden wordt de bestuurder via het dashboard geïnformeerd over het voorval.

 

TPMS heeft vier functies:

  • De veiligheid vergroten. De juiste bandenspanning biedt meer grip, stabielere stuurprestaties en een kortere remweg.
  • Een hoog brandstofverbruik door onjuiste bandenspanning voorkomen.
  • Extra slijtage aan de banden door te lage bandenspanning voorkomen.
  • De wereldwijde CO2 uitstoot verlagen door minder brandstofverbruik en een langere levensduur van banden.

Als uw auto is voorzien van een TPMS systeem dient u uit te zoeken of dit een direct of een indirect systeem is. Uw dealer/garage/bandenspecialist kan u hier wellicht bij helpen maar er is ook een algemeen trucje indien u zelf een beetje handig bent met de menubediening van uw dashboard. Bij een direct systeem is het bijna altijd mogelijk om de exacte bandenspanning af te lezen in het TPMS menu van uw dashboard. Is dat niet het geval maar komt u wel een bandenspanningsmenu tegen dan heeft u waarschijnlijk een indirect systeem.

Bij een indirect TPMS systeem hoeft u bij de aanschaf van andere wielen niet aan TPMS te denken, vervanging van uw wielen heeft geen impact op het TPMS systeem. Hooguit zal uw monteur het TPMS systeem een keer voor u resetten na montage van de nieuwe wielen.

Als uw auto is voorzien van een direct TPMS systeem dan dient u bij de aanschaf van wielen wel rekening te houden met TPMS, omdat er dan sensoren in de wielen geplaatst moeten worden. Het is dan belangrijk dat de wielen die u heeft uitgezocht geschikt zijn voor TPMS sensoren. 

Vanwege de complexiteit van TPMS technologie raden we u aan om advies in te winnen bij een bandenspecialist / garagist die over de juiste knowhow beschikt en die is voorzien van de juiste middelen om TPMS sensoren vakkundig te monteren en te configureren. Zij zullen u ook graag helpen indien u vragen heeft.

Sinds begin 2012 zijn alle wielen van ALCAR (en dus de merken AEZ, DOTZ, DEZENT, ALCAR Stahlrad en ALCAR Hybridrad) geschikt voor de montage van benodigde TPMS sensoren. De relevante informatie is opgenomen in de TÜV certificaten.

TECHNISCHE DETAILS EN DE IMPACT VAN TPMS OP ONDERHOUD EN SERVICE


Hoe werkt een direct TPMS systeem? 
Bij een direct systeem meet de in het wiel gemonteerde sensor de luchtdruk in de band. Deze informatie wordt middels een radiosignaal verzonden naar een controle unit voorin de auto. Per automodel verschilt het hoe u de informatie voorgeschoteld krijgt. Vaak kunt u de exacte bandenspanning real-time aflezen op uw dashboard, maar er zijn ook systemen die enkel een waarschuwing geven bij een te lage bandenspanning. 


Hoe werkt een indirect TPMS systeem? 
Bij een indirect TPMS systeem meet de ABS of ESP sensor de draaisnelheid van elk wiel. Bij drukverlies (een lekke band) treedt er een verandering op in de draaisnelheid en volgt er een melding op uw dashboard. Daarnaast worden ook de vibraties van de banden gemeten, een verandering daarin is ook een indicatie voor drukverlies. 

Wat zijn de voor- en nadelen van deze systemen? 
Een direct TPMS systeem is erg nauwkeurig omdat het is gebaseerd op de meting van de exacte druk per band. Daarnaast werkt het systeem ook als de auto stilstaat en kan de druk van het reservewiel in de kofferbak ook worden gemeten.  Het nadeel is dat het systeem hogere kosten met zich meebrengt vanwege de noodzakelijke TPMS sensoren. Deze moeten van tijd tot tijd vervangen worden als de batterij leeg is, en als u meerdere wielen voor uw auto heeft (bijvoorbeeld een zomerset en een winterset) dan dienen alle wielen te zijn voorzien van een werkende sensor. 

Een indirect TPMS systeem functioneert wat minder nauwkeurig, zo kan deze bijvoorbeeld niet de echte bandenspanning meten of de bandentemperatuur. Het belangrijkste verschil is wellicht wel dat een indirect systeem niet werkt als het voertuig stilstaat. Heeft u een lekke band en stapt u in uw geparkeerde auto dan krijgt u bij het wegrijden nog niet direct een waarschuwing.  Het voordeel is dat het systeem eenvoudiger en goedkoper is qua onderhoud en het wisselen van banden of wielen, omdat er geen TPMS sensoren aan te pas komen. 

Welke impact hebben TPMS systemen op onderhoud en service? 
Het gebruik van TPMS systemen leidt tot nieuwe uitdagingen tijdens het gebruik en onderhoud van auto's, zowel voor de eigenaar als voor de bandenspecialist/garagist. Net als bij andere elektronische systemen kunnen er in de loop der tijd incidenteel foutmeldingen ontstaan die moeten worden opgelost. Ook hebben sensoren een bepaalde levensduur en zullen dus op een gegeven moment vervangen moeten worden.

Het monteren, vervangen en configureren van TPMS sensor is een specialisme. Voor de bandenspecialist en garagist betekent het dat er geïnvesteerd moet worden in training van het personeel en werkplaatsapparatuur. Voor de behendige doe-het-zelver betekent direct TPMS het einde van het zelf vervangen van banden en wielen, dit verplaatst zich naar de specialist.

Mijn auto heeft geen TPMS systeem. Ben ik verplicht om dit alsnog toe te voegen? 
Nee, indien uw auto geen TPMS systeem heeft dan is deze qua bouwjaar van voor de verplichting en bent u uitgezonderd van de TPMS plicht. 

THE FUTURE OF TPMS IS ALCAR!

ALCAR heeft jarenlange ervaring met TPMS en biedt een volledig dienstenpakket aan voor de bandenspecialist/garagist. Van de allernieuwste generatie sensoren met TÜV keuring tot high-tech werkplaatstools en specialistische reserve onderdelen. En bovenal: Kennis. Zoekt u een bekwame en betrouwbare leverancier die het werken met TPMS écht eenvoudiger kan maken dan is ALCAR uw partner. In de TPMS configurator in de ALCAR Webshop ziet u met enkele muisklikken welke sensoren u voor een geselecteerde auto nodig heeft, welke spare parts daarbij horen en wat de inleerprocedure is voor een bepaalde auto. TPMS made EASY!

Complexe uitdagingen – simpele oplossingen

Winter 2020 introduceert ALCAR de nieuwe ALCAR Sensor. Dit is een next generation sensor die voorop loopt qua levensduur, een korte programmeertijd en maximale dekking en compatibiliteit. En waar we trots op zijn: Van OE kwaliteit en met TÜV goedkeuring. Tegelijkertijd heeft ALCAR een nieuwe krachtige programmeerunit ontwikkeld in samenwerking met BARTEC, de grootste producent van TPMS diagnose apparatuur ter wereld. Met de ALCAR TECH600 hebben gespecialiseerde retailers nu de beschikking over een uitgebreide diagnose- en programmeertool met vele extra's. De nieuwe ALCAR TECH600 biedt onder andere een kleurendisplay, WIFI, Bluetooth OBDII, draadloos opladen en een robuuste en ergonomische behuizing. Het apparaat maakt de dagelijkse werkzaamheden eenvoudiger door een verbeterd navigatiemenu, diverse in te stellen talen, live updates via WIFI en uitgebreide OBD analyse opties. Voeg hier automatische sensor herkenning, multi-programming, ERP integratie, een gigantische database met inleerprocedures en een standaard meegeleverde 3-jarige licentie aan toe. Een eenmalige upgrade kan het toestel tevens geschikt maken voor volledige compatibiliteit met sensoren van alle grote sensor producenten.