Technologie
TECHNISCHE INFORMATIE EN DETAILS
Vaak denkt men niet bewust na bij waar de auto eigenlijk op rolt. Grof gezegd zijn de wielen de voeten van de auto en zij zijn zeer belangrijk voor de houding. Een afwijking in de positie van de menselijke voet, verandert direct de gehele houding. Bij auto's is dit vergelijkbaar. Ongelijke slijtage betekent schade aan de auto en is daarmee gevaarlijk voor inzittenden en anderen.
Dat is de reden dat ALCAR toegewijd is aan de hoogste kwaliteitseisen. Deze belofte is niet enkel voor wettelijke regelingen, maar ALCAR is trots op het feit dat zij boven de eisen en verwachten uitstijgen. ALCAR staat voor de hoogste kwaliteit en maximale veiligheid - bewezen en gecertificeerd!
TECHNISCHE TERMEN BIJ LICHTMETALEN WIELEN
De breedte van een wiel
Bij een wielmaat van 6,5x15" staat de 6,5 voor de breedte. In dit geval is het wiel 6,5" breed, gemeten over de binnenkant van de velgranden.
Offset
Ook wel ET genoemd (Einpress Tiefe). Het is de afstand vanaf het middelpunt van de velg tot aan de flens (het bevestigings oppervlak). Deze waarde is erg belangrijk, het bepaalt de horizontale positie van het wiel ten opzichte van de auto.
De steek van een wiel (PCD)
Dit heeft betrekking op de boutgaten in het wiel. 4x100 wil zeggen 4 gaten met een cirkeldiameter van 100 mm (gemeten door het midden van de boutgaten).
Het naafgat
Dit is het gat midden in het wiel. Voor maximale flexibiliteit gebruikt AEZ centreerringen zodat een wiel meerdere naafgat diameters kan hebben met slechts 1 basis naafgat (ring systeem).
Hump
Wanneer er flinke krachten op het wiel staan (bv. bij het nemen van bochten) houdt de hump de band op zijn plaats om zo een plotseling drukverlies te voorkomen.
Wielrand
De wielrand is de naar buiten gebogen rand van een wiel. Deze is nodig om ervoor te zorgen dat de loodjes niet verschuiven of eraf vallen. De loodjes kunnen van buitenaf op de rand geklemd worden dankzij de gehoornde vorm.
Example: 7,5Jx17H2
7,5 | Wielbreedte |
J | Maat van de wielrand |
17 | Diameter |
H2 | Dubbele hump (hump design) |
EENDELIGE WIELEN
Wanneer wielbasis en wielbed tegelijkertijd in een deel worden gefabriceerd, wordt dit een eendelig wiel genoemd. In de productie kan gekozen worden tussen een gietproces (casting) en smeedproces. Het eendelige wiel is het meest voorkomende type lichtmetalen wiel.
CASTING
Voor de productie van wielen wordt het zogenaamde "spuitgieten" gebruikt. Met dit gietproces wordt een onderscheid gemaakt tussen "zwaartekracht" gieten en "lage druk" gieten. In beide gevallen wordt de mal gevuld met gesmolten aluminium.
Nadat het wiel gegoten is, wordt de mal verwijderd en wordt het wiel verder afgemaakt. Een originele mal is gemaakt van staal en kan gebruikt worden om 50.000 tot 80.000 wielen van een design te maken.
ONTWIKKELING VAN EEN DESIGN
Ieder wiel begint met een design idee. Er wordt een product design specificatie ontwikkeld, welke de basisdefinitie en optimale prestaties van het design bevat evenals de technische constructie van het wiel.
KRACHT TESTEN
In een computersimulatie wordt een enorme druk en spanning op het wiel uitgeoefend, die velen malen groter is dan het wiel in werkelijkheid ooit zal moeten verdragen. Dit proces vindt plaats in drie stappen.
- Pressure test
- Warping test
- Final Test
Alle ALCAR producten worden in deze testen onderworpen aan enorme spanningen om elke kans op een ongeval door een technisch mankement uit te sluiten. Dit betekent veiligheid voor de berijder en verzekert productie van de hoogste kwaliteit.
ELK wiel met het AEZ, DOTZ en DEZENT label is zonder twijfel TÜV goedgekeurd. Daarmee is de hoogste kwaliteit en veiligheid al voor jaren verzekerd. De belangrijkste TÜV testen zijn:
- Buigvermoeiingstest
- Roltest
- Impacttest
- Rijtest
Buigvermoeiingstest
In de vermoeiingstest worden de laterale krachten gesimuleerd, die van toepassing zijn bij het nemen van bochten. Elk lichtmetalen wiel wordt op de testbank gemonteerd met een klemring op de binnenste wielflens en vastgezet over het wiel met een zijdelingse belasting.
Roltest
In de roltest wordt de spanning op het wiel getest bij het rijden rechtuit en het nemen van bochten.
Impacttest
Deze test simuleert het contact met een stoeprand. Het wiel wordt geraakt met een wigvormige hamer, eenmaal op de spaken en eenmaal bij het ventiel.
Rijtest
In de rijtest wordt elk voertuig op de markt getest in combinatie met de wielen. Met deze test worden ET waarden, banden en beperkingen vastgesteld.
Dankzij de SRC coating zijn de lichtmetalen velgen van ALCAR ook perfect beschermt in elk seizoen
Met de lichtmetalen velgen van ALCAR kunt u het alle seizoenen rijden in stijl. De hoog kwalitatieve en innovatieve SRC coating zorgt ervoor dat uw wielen na jaren er nog steeds goed uit zien. Hoewel aluminium niet corrodeert zoals ijzer of staal, zal oxidatie al snel leiden tot een onaantrekkelijke grijze laag. Daarom verbetert de ALCAR SRC verf de "natuurlijke afweer" van het wiel tegen wegzout, intensieve zon en kleine krasjes.
De naam staat voor "zout- en zonwerend", terwijl de letter C de coating aangeeft - grondlaag, verflaag, afwerking of verzegelingslaag. De primer van elke velg is altijd een ultraharde poederverf in zwart of lichtgrijs, elektrostatisch aangebracht en vervolgens “gebakken” bij 210 ° C gedurende
45 minuten. Hierna wordt de eigenlijke “kleurdrager” aangebracht in de vorm van een natte coating, waarvoor nog eens 40 minuten drogen bij 180 ° C nodig is. Als transparante afdichting en eerste verdedigingslinie tegen omgevingsinvloeden worden maximaal twee hoogwaardige blanke lakken aangebracht.
Voorbereiding is alles
In de loop van de nieuwe SRC-ontwikkeling heeft ALCAR ook belangrijke verbeteringen doorgevoerd als het gaat om voorbehandeling. Door het gebruik van nieuwe chemicaliën in combinatie met een nieuwe doseer en controlemethode is het systeem verder gemoderniseerd. Op deze manier konden alle volgende verfprocessen extra worden geoptimaliseerd. Het doel om de lakkwaliteit naar een OE-standaard topniveau te brengen is volledig behaald.
Top Kwaliteit
Hoe goed de lichtmetalen velgen dankzij SRC worden beschermd, blijkt bijvoorbeeld uit de zoutsproeitest op een bekrast oppervlak conform CASS en het feit dat alle lakken vooraf worden getest op corrosiebestendigheid door onafhankelijke externe laboratoria conform met ECE-R124. De test is een 300 uur durende "hel" van steenslag, zout, azijnzuur en koperchloride.
Rock-solid
Om te beoordelen of de lak goed op de velgen zitten wordt vervolgens de standaard dwarstest uitgevoerd. Het oppervlak wordt zes keer doorgesneden tot aan de basis, waarbij parallelle lijnen worden gevormd die in een rechte hoek worden gekruist door nog eens zes. Nu wordt het oppervlak herhaaldelijk bedekt met een borstel, met zo min mogelijk schilfering. Om ervoor te zorgen dat alle wielen van een serie voldoen aan de hoge SRC-kwaliteitsnormen die in die tests zijn bereikt wordt elk product visueel geïnspecteerd en worden de lagen gemeten. Verkomen is beter als genezen en ''Salt & Sun Resistant'' voor de rest van de levensduur van het wiel.
Geen enkel post-mechanisch proces en / of thermische behandeling is toegestaan. Een dergelijk wiel is niet langer een geteste versie en leidt bij montage tot verlies van de TÜV goedkeuring.
! ! ! De wieleigenaar verliest hiermee al zijn rechten op aansprakelijkheid en garantie ! ! !