ALCAR & TPMS
STERK DOOR KENNIS EN EXPERTISE – Wielen van alcar zijn 100% TPMS GESCHIKT
Vanaf 1 november 2014 is er een nieuwe Europese regelgeving van kracht die bandenspanningscontrolesystemen verplicht stelt voor alle nieuw geregistreerde auto's. Deze verplichting was er al voor nieuwe automodellen die vanaf november 2012 op de markt werden gebracht. ALCAR is al in 2012 begonnen met de voorbereiding op deze ingrijpende wetgeving. Alle wieldesigns van ALCAR zijn individueel getest voor het gebruik van TPMS sensoren en deze zijn allemaal gegarandeerd geschikt. De relevante informatie is sinds begin 2012 opgenomen in de TÜV certificaten.

Lees hier alles over TPMS en wat dit betekent voor u.

Zakelijke relaties van ALCAR profiteren van de voordelen van een complete TPMS oplossing met uitgebreide service aangeboden door de ALCAR Groep.
 
  •  

ALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZO STAHLRAD   ALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZO STAHLRAD   ALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZO STAHLRAD
TrainingSvideo's
Bekijk nu de gratis TPMS trainingsvideo's van de ALCAR Groep.

TPMS Trainingsvideo's
TOTAALOPLOSSING
Overzicht van onze uitgebreide totaaloplossing voor zakelijke klanten: 

Info Brochure (pdf/13,6 MB)
CompatibiliteitSliJst
Welke TPMS sensoren passen op welke ALCAR wielen?
Alu Compatibiliteitslijst (pdf/660KB)
Staal Compatibiliteitslijst (pdf/88KB)
 

TPMS: BASISKUNDE

Wat is TPMS?


TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) is de vaak gebruikte Engelse term voor bandenspanningscontrole systemen.  Het zijn slimme elektronische systemen die de bandenspanning in de gaten houden en een signaal aan de bestuurder afgeven zodra er iets mis is. Autofabrikanten kunnen gebruik maken van 2 verschillende systemen: Het directe systeem (dat werkt via een druksensor in het wiel) en het indirecte systeem (dat werkt via de ABS sensor van het voertuig).

TPMS vervult drie functies:
  • Het verhoogt de rijveiligheid 
  • Het voorkomt een hoger brandstofverbruik, veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning 
  • Het voorkomt onnodige bandenslijtage, veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning
TPMS
 

TPMS: wettelijke eisen

aan Welke wettelijke eisen moet tpms voldoen?

Vanaf 1 november 2014 dient elke nieuw verkochte auto door de fabrikant te zijn voorzien van een TPMS systeem. Toegestaan zijn zowel directe als indirecte systemen, zolang deze voldoen aan de eisen en voorwaarden van de Europese richtlijn ECE-R64. Deze richtlijn beschrijft de functionaliteit van het TPMS systeem, het maakt daarbij niet uit of er gebruik wordt gemaakt van een originele sensor of een aftermarket sensor. TPMS maakt onderdeel uit van de typegoedkeuring van de auto en is daarmee een verplicht onderdeel van de auto. Als bestuurder dient u daar rekening mee te houden bij de aanschaf van andere wielen. 


Law
 

TPMS: De aanSCHAF van wielen

Waar moet u op letten ALS u NIEUWE WIELEN KOOPt?

Als uw auto is voorzien van een TPMS systeem dan dient als eerste te worden vastgesteld of het om een direct systeem gaat (met sensoren) of om een indirect systeem (zonder sensoren). Bij een indirect systeem hoeft u bij de aanschaf van nieuwe wielen niet speciaal rekening te houden met TPMS.

Bij een direct TPMS systeem is het wel noodzaak om over TPMS na te denken bij de aanschaf van wielen. Er zullen immers sensoren in de wielen geplaatst moeten worden en dit is niet altijd bij alle wielen mogelijk (wél bij alle wielen van ALCAR!). Raadpleeg daarom altijd uw leverancier of het door u gewenste wiel geschikt is voor TPMS sensoren.


Een goede vakman kan u niet alleen vertellen welke sensoren er in de velg passen, maar ook welke sensoren geschikt zijn voor uw type auto. Daarnaast beschikt hij of zij over speciaal gereedschap en programmeer apparatuur voor TPMS.

Natuurlijk vervult ALCAR hierin ook een belangrijke rol. Zoals gezegd zijn al onze wielen TPMS geschikt. Daarnaast voorzien wij de vakhandel van alle relevante informatie over geschikte TPMS sensoren. Tot slot is ALCAR een full-service leverancier van TPMS producten zoals sensoren (OE en aftermarket) en TPMS programmeertools.

Koopt u uw wielen bij een afnemer van ALCAR dan kunt u er zeker van zijn dat u alle complexe zaken met betrekking tot wielen en TPMS aan een vakman toevertrouwt.
RDKS TPMS
 

TPMS: ALLE KNOW-HOW

Technische details EN HET effect van TPMS op onderhoud & service

Wat zijn de verschillen tussen een direct en indirect systeem? 


Een direct systeem meet de bandendruk via een in het wiel gemonteerde sensor. Deze informatie wordt draadloos verzonden naar een regel-unit in de auto. Afhankelijk van het type display dat de autofabrikant gebruikt krijgt u als berijder de exacte bandenspanning van de 4 banden te zien, of enkel een waarschuwing zodra er iets mis is met 1 van de banden. De directe systemen zijn erg precies omdat ze de bandenspanning nauwkeurig per wiel meten, en werken ook op het moment dat de auto stil staat (wat bij een indirect systeem niet het geval is).

Hoe werkt een indirect TPMS systeem?

Bij een indirect systeem meten de ABS en de ASR sensoren de rotatiesnelheid van de afzonderlijke wielen. Indien er sprake is van bandenspanningsverlies dan gaat het betreffende wiel sneller draaien en geeft het systeem een signaal. Daarnaast worden bandenspanning gerelateerde trillingen in de wielen gemeten via een geavanceerd signaalverwerking systeem. Een verandering wordt gezien als een extra indicatie van spanningsverlies.

Wat zijn de voordelen en nadelen van deze systemen? 

Een direct systeem werkt zeer nauwkeurig en werkt ook op het moment dat de auto stil staat. Daarnaast is het hiermee ook mogelijk om de bandenspanning in het reservewiel te meten. Een direct TPMS systeem vergt daarentegen wel extra werk en brengt extra kosten met zich mee bij het verwisselen van banden en bij onderhoudswerkzaamheden. Alle band-wiel combinaties (zomer, winter, reserve) van de auto dienen van een goed werkende sensor te zijn voorzien.

Een indirect TPMS systeem is minder precies in zijn functionaliteit aangezien het niet de werkelijke bandenspanning en bandentemperatuur meet. Daarnaast detecteert het ook geen spanningsverlies wanneer de auto stil staat, waardoor u als berijder alsnog weg kunt rijden met een lekke band. Groot voordeel is echter dat het systeem makkelijk is in gebruik en dat het goedkoop is (aangezien er geen sensoren benodigd zijn).

Welke effecten hebben TPMS systemen op onderhoud en service?
 
Directe TPMS systemen hebben een grote impact op de berijder en de bandenspecialist / onderhoudsmonteur. 

De voertuigeigenaar is niet langer in staat zijn om zelf eenvoudig een band te verwisselen, maar heeft daar hulp bij nodig van een gekwalificeerde specialist. Deze heeft als taak de sensoren te monteren, te kalibreren en te controleren. De introductie van directe TPMS systemen vereist verder dat bandenspecialisten en automobielbedrijven investeren in nieuwe apparatuur en de opleiding / bijscholing van personeel.

Kan ik zelf banden en wielen met een direct TPMS systeem monteren?

De montage van banden en wielen is een veiligheidskwestie en vereist deskundigheid (denk aan de controle van de conditie van de band en het gebruik van het juiste aanhaalmoment). Daarom raden wij standaard al aan om dit enkel uit te laten voeren door een specialist. Directe TPMS systemen voegen daar nog extra redenen aan toe:
  • Om slijtage aan de sensor te voorkomen is bij elke bandenwissel het juiste onderhoud van het ventiel en van de pakkingen van belang. Vertrouw hiervoor op een specialist.
  • Bij nieuwe banden en/of nieuwe sensoren is vaak programmeerwerk vereist om de draadloze communicatie tussen TPMS sensor en de ontvanger werkend te krijgen. Een specialist heeft hiervoor de juiste apparatuur in huis. 
  • Bij elke bandenwissel dient het batterijniveau van de sensoren gecontroleerd te worden. Ook hiervoor heeft de bandenspecialist de juiste apparatuur in huis.
Mijn auto is niet voorzien van een TPMS systeem. Ben ik nu verplicht om een TPMS systeem te laten installeren?

Nee, auto's die volgens de nieuwe wetgeving onderhevig zijn aan de TPMS verplichting zijn altijd af-fabriek voorzien van een direct of indirect TPMS systeem. Hieruit kunt u concluderen dat, indien uw auto dat niet heeft, uw auto niet onder de TPMS verplichting valt. 

Achteraf-montage van een TPMS systeem op een auto zonder TPMS is niet verplicht.
 

ALCAR: De ZAKELIJKE TPMS SUPPORT PARTNER

TPMS – vier letters – één oplossing: ALCAR!

Een complexe uitdaging – één oplossing
ALCAR biedt een totaaloplossing voor de autobranche. Naast TPMS sensoren leveren wij ook alle benodigde montagetools, diagnostische apparatuur, programmeerapparatuur en onderdelenkits. Daarnaast bieden wij uitgebreide ondersteuning bij alle TPMS vraagstukken, onder meer via eenvoudig te raadplegen informatie in de ALCAR webshop.  

ALCAR: Sterk door kennis en expertise 
De ALCAR groep heeft de TPMS introductie al vroeg als "top-priority" bestempeld en heeft daarmee een voorsprong opgebouwd in de branche. Sinds 2012 is er bij de ontwikkeling van nieuwe wieldesigns rekening gehouden met de benodigde ruimte voor de montage van TPMS sensoren. Ook wordt de TPMS informatie sinds die tijd al standaard opgenomen in de TÜV certificaten van de wielen.

ALCAR: Alle wielen 100% TPMS-geschikt
Verkopers die op zoek zijn naar een veilige en elegante oplossing kunnen zonder zorgen vertrouwen op de designs van AEZ, DOTZ, DEZENT, ENZO en ALCAR STAHLRAD. ALCAR kan er altijd perfect passende TPMS sensoren bij leveren. Daarnaast is in de ALCAR Webshop zichtbaar welke sensoren van andere leveranciers compatible zijn!
ALCAR TPMS Device