ALCAR TECHNOLOGIE
technische INFORMATIE EN DETAILS

Vaak denkt men niet bewust na bij waar de auto eigenlijk op rolt. Grof gezegd zijn de wielen de voeten van de auto en zij zijn zeer belangrijk voor de houding. Een afwijking in de positie van de menselijke voet, verandert direct de gehele houding. Bij auto's is dit vergelijkbaar. Ongelijke slijtage betekent schade aan de auto en is daarmee gevaarlijk voor inzittenden en anderen.

Dat is de reden dat ALCAR toegewijd is aan de hoogste kwaliteitseisen. Deze belofte is niet enkel voor wettelijke regelingen, maar ALCAR is trots op het feit dat zij boven de eisen en verwachten uitstijgen. "Made in Germany" is geen marketing slogan - het staat voor de hoogste kwaliteit en maximale veiligheid - bewezen en gecertificeerd!

wheelprofile_nlTECHNISCHE TERMEN BIJ LICHTMETALEN WIELEN

De breedte van een wiel 
Bij een wielmaat van 7x15" staat de 7 voor de breedte. In dit geval is het wiel 7" breed, gemeten over de binnenkant van de velgranden.

Offset
Ook wel ET genoemd (Einpress Tiefe). Het is de afstand vanaf het middelpunt van de velg tot aan de flens (het bevestigings oppervlak). Deze waarde is erg belangrijk, het bepaalt de horizontale positie van het wiel ten opzichte van de auto.

De steek van een wiel (PCD)
Dit heeft betrekking op de boutgaten in het wiel. 4x100 wil zeggen 4 gaten met een cirkeldiameter van 100 mm (gemeten door het midden van de boutgaten).

Het naafgat
Dit is het gat midden in het wiel. Voor maximale flexibiliteit gebruikt AEZ centreerringen zodat een wiel meerdere naafgat diameters kan hebben met slechts 1 basis naafgat (ring systeem).

Hump
Wanneer er flinke krachten op het wiel staan (bv. bij het nemen van bochten) houdt de hump de band op zijn plaats om zo een plotseling drukverlies te voorkomen.

Wielrand
De wielrand is de naar buiten gebogen rand van een wiel. Deze is nodig om ervoor te zorgen dat de loodjes niet verschuiven of eraf vallen. De loodjes kunnen van buitenaf op de rand geklemd worden dankzij de gehoornde vorm.

Wielmaten
Bv. 7.5Jx17H2

7.5....Wielbreedte
J.......Maat van de wielrand
17.....Diameter
H2.... Dubbele hump (hump design)

PRODUCTIE VAN LICHTMETALEN WIELEN

EENDELIGE WIELEN
Wanneer wielbasis en wielbed tegelijkertijd in een deel worden gefabriceerd, wordt dit een eendelig wiel genoemd. In de productie kan gekozen worden tussen een gietproces (casting) en smeedproces. Het eendelige wiel is het meest voorkomende type lichtmetalen wiel.

CASTING
Voor de productie van wielen wordt het zogenaamde "spuitgieten" gebruikt. Met dit gietproces wordt een onderscheid gemaakt tussen "zwaartekracht" gieten en "lage druk" gieten. In beide gevallen wordt de mal gevuld met gesmolten aluminium.

Nadat het wiel gegoten is, wordt de mal verwijderd en wordt het wiel verder afgemaakt. Een originele mal is gemaakt van staal en kan gebruikt worden om 50.000 tot 80.000 wielen van een design te maken.

ONTWIKKELING VAN EEN DESIGN
Ieder wiel begint met een design idee. Er wordt een product design specificatie ontwikkeld, welke de basisdefinitie en optimale prestaties van het design bevat evenals de technische constructie van het wiel.

KRACHT TESTEN
In een computersimulatie wordt een enorme druk en spanning op het wiel uitgeoefend, die velen malen groter is dan het wiel in werkelijkheid ooit zal moeten verdragen. Dit proces vindt plaats in drie stappen.

  • Pressure test
  • Warping test
  • Final Test
Alle ALCAR producten worden in deze testen onderworpen aan enorme spanningen om elke kans op een ongeval door een technisch mankement uit te sluiten. Dit betekent veiligheid voor de berijder en verzekert productie van de hoogste kwaliteit.

ALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZOALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZOALCAR AEZ DOTZ DEZENT ENZO








TÜV TEST
ELK wiel met het AEZ, DOTZ, DEZENT en ENZO label is zonder twijfel TÜV goedgekeurd. Daarmee is de hoogste kwaliteit en veiligheid al voor jaren verzekerd. De belangrijkste TÜV testen zijn:

  • Buigvermoeiingstest
  • Roltest
  • Impacttest
  • Rijtest
Buigvermoeiingstest
In de vermoeiingstest worden de laterale krachten gesimuleerd, die van toepassing zijn bij het nemen van bochten. Elk lichtmetalen wiel wordt op de testbank gemonteerd met een klemring op de binnenste wielflens en vastgezet over het wiel met een zijdelingse belasting.

Roltest
In de roltest wordt de spanning op het wiel getest bij het rijden rechtuit en het nemen van bochten.

Impacttest
Deze test simuleert het contact met een stoeprand. Het wiel wordt geraakt met een wigvormige hamer, eenmaal op de spaken en eenmaal bij het ventiel.

Rijtest
In de rijtest wordt elk voertuig op de markt getest in combinatie met de wielen. Met deze test worden ET waarden, banden en beperkingen vastgesteld.

LICHTMETALEN WIELEN OOK IN DE WINTER
De efficiëntie in de winter (weerstand tegen zout en hagel) is afhankelijk van de kwaliteit en lakdikte van de blanke lak. ALCAR gebruikt tenminste drie high-end coatings welke ook geschikt zijn voor de winter. Het is het beste compromis tussen lakdikte en elasticiteit van de coating.

De zwaarste test is zeker de "Jaguar drop test". Hierbij valt van 4 meter hoogte een M8 bout door een buis op het wiel, waarbij de lak niet mag splinteren.

BESCHERMING TEGEN PEKEL
Alle ALCAR wielen dienen ook de zoutspraytest doorstaan. In deze test wordt de lak van het wiel bekrast en wordt deze 300 uur in een plastic container geplaatst waar deze bespoten wordt met een zuuroplossing. Deze test toont de kwaliteit van de lak aan en laat zien hoe hoog de kwaliteit van de afwerking is zodra de blanke lak opent wanneer de blanke of zilveren lak kwaliteitsgebreken vertoont.

SNEEUWKETTINGEN
Sneeuwkettingen zijn, indien goed gemonteerd en op het juiste moment, in principe geen probleem voor ALCAR wielen. Afhankelijk van het voertuig, besteedt ALCAR extra aandacht aan het toevoegen van sneeuwkettinginformatie in de TÜV certificaten. 

SCHOONMAKEN, ONDERHOUD EN OPSLAG VAN LICHTMETALEN WIELEN
Er bestaan speciale reinigingsmiddelen en doeken voor lichtmetalen wielen. In geen enkel geval mogen agressieve chemicaliën, schuurmiddelen of vergelijkbare producten gebruikt worden. Deze tasten de afwerking van het wiel aan.

Bij opslag van de wielen, bv. gedurende het winterseizoen, dienen ze eerst worden schoongemaakt en bewaard op een droge plaats.

REPARATIE VAN LICHTMETALEN WIELEN

Geen enkel post-mechanisch proces en / of thermische behandeling is toegestaan. Een dergelijk wiel is niet langer een geteste versie en leidt bij montage tot verlies van de TÜV goedkeuring.

! ! ! De wieleigenaar verliest hiermee al zijn rechten op aansprakelijkheid en garantie ! ! !



PRODUCTPROGRAMMA
ORGANISATIE